زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه
 

میر محمدلطیف رضاتوفیقی





میر محمدلطیف رضاتوفیقی (۱۲۵۱-۱۳۳۲ش)، معروف به آمیر محمدلطیف، فرزند مرحوم میر احمد ابن میر مومن موسوی رضاتوفیقی، از شاگردان آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی و میرزای نائینی بود. وی زاده دهدشت در استان کهکیلویه و بویراحمد بود و در علومی چون ادبیات عرب، فقه، اصول فقه تبحر داشت. از جمله آثار وی حاشیه بر الروضه البهیه فی شرح اللمعة الدمشقیة و حاشیه بر مغنی اللبیب ابن‌هشام انصاری است.



۱ - ولادت



ایشان در تاریخ ۸ دی ۱۲۵۱ هجری شمسی در روستای طولیان واقع در چهار کیلومتری شهرستان دهدشت متولد شد و همواره در میان این سادات علما وارسته و زاهد و نامدار پا به عرصه وجود گذاشته‌اند.

۲ - تحصیل



ابتدا نزد برادر بزرگتر خود آیت‌الله میرمؤمن رضاتوفیقی متوفای ۱۲۶۲شمسی ادبیات فارسی و عربی و مقداری از مقدمات را آموخت. برادر وی متوجه استعداد و هوش سرشار ایشان شد و لذا چون که بلاعقب دارای فرزند نبود وصیت کرد که کتاب‌هایش را به ایشان بدهند.

۲.۱ - ورود به بهبهان


مرحوم آیت‌الله میر محمد لطیف در سال ۱۲۶۴ وارد حوزه علمیه بهبهان شد و از محضر علامه شیخ سلیمان بهبهانی و آیت‌الله شیخ عبدالرسول بهبهانی کسب فیض کرد.

۲.۲ - ورود به شیراز


سپس به شهرستان شیراز هجرت کرد و در مدرسه منصوریه از علمای آن سامان از جمله آیت‌الله شیخ محمدجعفر محلاتی و آیت‌الله سیدعلی کازرونی و آیت‌الله شیخ علی ابیوردی و آیت‌الله شیخ عبدالنبی فخرالاسلام آل‌عصفور فقه، اصول، فلسفه و ریاضیات، هیئت و طب کسب فیض نمود.

۲.۳ - مراجعت مجدد به بهبهان


سپس با حوزه‌ی علمیه بهبهان برگشت و از حضرت آیت‌الله میرزا محمدحسن بهبهانی و آیت‌الله سیدمحمد ناظم‌الشریعه بهره فراوانی برد و در ضمن همدرس و هم بحث ایشان آیت‌الله سیدعلی بهبهانی بود. به توسعه ی آیت‌الله ناظم‌الشریعه که به ایشان و سید علی بهبهانی فرمودند که تحصیلات شما به طور کامل به پایان رسیده و آنچه که لازم بود فرا گرفتید خوب است به نجف اشرف مشرف گردید تا علما اون آستان مقدسة شما را بشناسند.

۲.۴ - تشرف به نجف اشرف


ایشان وارد نجف شد و از محضر حضرات آیات آخوند خراسانی، سید محمدکاظم طباطبایی یزدی و میرزای نائینی کسب فیض نمود.

۲.۵ - برگشت به موطن خویش


سپس به درخواست بزرگان سادات رضا توفیقی به کهگیلویه برگشت و به مدت ۵۰ سال به تبلیغ احکام اسلامی و خدمات اجتماعی و رفع مرافعات پرداخت. بسیار مورد احترام عامه‌ی مردم حتی خوانین منطقه و حاکمان بهبهان و شیراز قرار گرفت.

۳ - سفر‌ها



سفر‌های مهم میر محمدلطیف رضاتوفیقی چهار سفر هستند:

۳.۱ - سفر به بصره


حدود سال ۱۲۸۵ به عراق به شهر بصره سفر کرد و سپس بعد از مدتی اقامت به ایران بازگشت. هدف این سفر ملاقات با استاد خود آخوند خراسانی در شهر بصره بود.

۳.۲ - سفر به اصفهان


به علت کسالت در سال ۱۳۰۰ به شهر اصفهان مراجعت کرد و به مدت یک سال در آنجا اقامت داشت و در طی این مدت مراوداتی با آقا نورالله نجفی اصفهانی و سیدعبدالحسین خاتون‌آبادی سیدالعراقین که از علمای مشهور اصفهان بودند داشت.

۳.۳ - سفر به مشهد


در سال ۱۳۰۶ با جمعی از بزرگان سادات رضاتوفیقی به مشهد مقدس که مسافرت اینها قریب به یک سال به طول انجامید.

۳.۴ - سفر به بویر احمد


به بویر احمد در تل خسرو وارد شد و مورد احترام فوق العاده‌ی آیت‌الله سیدصدرالدین ملک حسینی قرار گرفت و پس از آن به همراهی آیت‌الله سیدصدرالدین ملک حسینی به قصد ملاقات با حاکم فارس صولت‌الدوله قشقایی به شیراز سفر کرد و هدف از این ملاقات معاف کردن سادات کهگیلویه و بویر احمد توسط این دو عالم بزرگوار بود و در نتیجه‌ی این سفر سادات منطقه کهگیلویه و بویر احمد از پرداخت غرامتی که دولت از جنگ تامرادی در سال ۱۳۰۹ بر عموم مردم وضع کرده بود معاف شدند.

۴ - ارتحال



مرحوم آیت‌الله آمیر محمد لطیف در ۱۰ آبان ۱۳۳۲ درسن ۸۱ سالگی درگذشت و در روستای طولیان زادگاه خویش واقعا در ۴ کیلومتر استان کهگیلویه و بویر احمد به خاک سپرده شد. در آن تاریخ در منطقه کهگیلویه سه روز عزای عمومی اعلام شد و نماز میت توسط فرزند عالم و فاضل ایشان مرحوم حجت‌السلام سیدعبدالنبی رضاتوفیقی اقامه شد.
مقبره ایشان در روستای طولیان به صورت زیارتگاهی پا برجا است.

۵ - آثار



الف) حاشیه بر الروضه البهیه فی شرح اللمعة الدمشقیة
ب) حاشیه بر مغنی اللبیب ابن‌هشام انصاری

۶ - فهرست منابع



(۱) فارسنامه ناصری، تالیف میرزا حسن فسایی، تصحیح منصور رستگار فسایی: تهران امیرکبیر، ۱۳۶۷
(۲) تاریخ سیاسی کهگیلویه، تالیف دکتر مصطفی تثوی مقدم، چاپ اول سال ۱۳۷۷
(۳) کتاب علما و شاعران استان کهگیلویه و بویر احمد، تالیف نور محمد مجیدی کرایی، تهران به آفرین ۱۳۷۸
(۴) مزارات ایران و جهان اسلام
(۵) تاریخ سرزمین ستارگان جلد دوم، تالیف سیدعلی موسوی نژاد، ناشر چویل چاپ اول سال ۱۳۸۴
(۶) نامداران بهبهان، دکتر سیدمحمد طباطبایی بهبهانی

۷ - منبع



سایت ویکی نور، برگرفته از مقاله «رضاتوفیقی، میر محمدلطیف»، تاریخ بازیابی ۹۸/۱۲/۸.    






آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.